راز جذابیت مازراتی و آلفارومئو در چیست

سپتامبر 25, 2018 8:03 ق.ظ

وب‌سایت دیجیتال ترندز گفتگوی جالبی با رئیس دپارتمان طراحی فیات، آبارث، آلفارومئو، لانچیا و مازراتی انجام داده است که مدیریت متفاوت و سیاست کلاوس بوسه در طراحی خودرو را نشان می‌دهد

برندهای آلفارومئو و مازراتی، بنیان‌گذاران صنعت خودروسازی ایتالیا هستند. هر دو شرکت بیش از یک قرن سابقه دارند و باوجود فراز و نشیب بسیار، همچنان به ریشه‌های خود پایبند مانده‌اند. خودروهای آلفارومئو و مازراتی سریع، لوکس و خاص هستند که همیشه به‌ دلیل طراحی زیبا، در نگاه اول جلب توجه کرده‌اند. وب‌سایت دیجیتال ترندز با کلاوس بوسه، رئیس دپارتمان طراحی شرکت‌های فیات، آبارث، آلفارومئو، لانچیا و مازراتی مصاحبه‌ی جالبی انجام داده است که در ادامه خواننده‌ی آن خواهید بود.

مازراتی یک برند با سابقه‌ی درخشان است. هنگام طراحی مدل‌های جدید، تحت تأثیر این سابقه قرار نمی‌گیرید؟

نه به آن صورت؛ بیشتر حس مسئولیت دارم. طراحی یک مدل مازراتی یعنی طراحی یک خودروی کلکسیونی در آینده. همین مورد، مسئولیت سنگینی بر دوش ما می‌گذارد. به‌عنوان یک تیم طراحی خودرو، ما باور خود از برند مازراتی را شناسایی کرده‌ایم. برخی از شرکت‌های رقیب ما، خودروهایی با دریچه‌های هوا و جلوپنجره‌ی بزرگ طراحی می‌کنند. ما سعی می‌کنیم که قدرت خودرو را در پیرامون نشان نیزه‌ی سه‌شاخ مازراتی نشان دهیم. به‌عنوان مثال وقتی که با کواتروپورته یا گیبلی پشت چراغ قرمز هستید، نیازی به گاز دادن و نمایش قدرت نیست؛ شما پشت فرمان محصولی از برند نیزه سه‌شاخ ایتالیا نشسته‌اید. شما سوار مازراتی هستید؛ این یعنی نهایت اعتمادبه‌نفس داشتن. اولویت ما در طراحی حفظ همین خاص بودن مازراتی است.

چه‌طور زبان طراحی مازراتی را به‌روز می‌کنید؟

ما با حفظ دو جنبه‌ی اساسی، زبان طراحی جدید مارزاتی را رونمایی می‌کنیم. جنبه‌ی اول پایبندی به نشان نیزه‌ی سه‌شاخ و طراحی نمای روبرو و سپس بخش‌های دیگر بدنه است. افراد زیادی در مورد الهام گرفتن من از خودروهای موجود در نمایشگاه‌ها می‌پرسند که معمولاً پاسخ من منفی است. هر خودرویی که در نمایشگاه به‌ نمایش گذاشته می‌شود، دو یا سه سال پیش طراحی آن انجام شده است. امکان ندارد چنین خودرویی منبع الهام من برای خودرویی باشد که دو یا سه سال بعد عرضه می‌شود.

شکاف زمانی موجود بسیار زیاد است. شاید باور نکنید؛ اما منبع الهام من، نشستن در تقاطع خیابان‌های تورین، نوشیدن یک فنجان اسپرسو و تماشای پوشش مردم است. با نگاه کردن به هنر مد ایتالیا، آینده‌ی طراحی مازراتی برای من روشن می‌شود. طراحی ایتالیایی یک شکل متقاون بدون نقص یا چیزی که در دانشگاه آموخته شود، نیست. طراحی ایتالیایی به‌قدری ممتاز است که درصورت تمرکز بر یک بخش گیج کننده، و در صورت تمرکز بر کل، فوق‌العاده است. همین سیاست، راهنمای و راهگشای ما در طراحی مدل‌های مختلف است.

آیا به‌ دنبال طراحی یک مدل خاص برای مازراتی هستید؟

سؤال جالبی است. فکر می‌کنم پاسخ آن «خیر» باشد. به لوانته نگاه کنید؛ شاید بگویید که مازراتی یک شاسی‌بلند تولید کرد. اما من می‌گویم که ما یک مازراتی دیگر طراحی کردیم که ارتفاع و ابعاد آن مشابه خودروهای کلاس شاسی‌بلند است. در ابتدای پروژه‌ی لوانته، ما هیچ مدل قبلی مشابه برای تکیه به آن در اختیار نداشتیم. چطور باید یک مازراتی شاسی‌بلند طراحی کنیم؟ پاسخ این سؤال مشخص نبود. ما کار همیشگی خود را شامل طراحی نمای جلوی خاص مازراتی و یک بدنه‌ی زیبا تکرار کردیم با این تفاوت که، طراحی مشابه هاچ‌بک به‌جای نوع سه جعبه‌ای جایگزین شد. بهترین تحسینی که از ما می‌کنند، نپرسیدن این سؤال است: چرا مازراتی لوانته را تولید کرد؟ هیچ‌کس صرفاً بخاطر ساخت لوانته متعجب نشده است و ما را نقد نمی‌کند.

فرمول فعلی طراحی موفقیت آمیز بوده است. تا زمانی که فرصت ادامه دادن فلسفه‌ی طراحی فعلی را داشته باشیم، کلاس و مدل پروژه‌های آینده مهم نیست.

شما مسئول طراحی آلفارومئو هم هستید. زبان طراحی مدرن این برند را چگونه توصیف می‌کنید؟

جذابیت طراحی محصولات آلفارومئو اگر از مازراتی بیشتر نبوده باشد، کمتر هم نیست. به مدل‌های کلاسیکی چون دیسکو ولانته، ۳۳ استراداله و حتی مونتریال نگاه کنید. اصلاً یک فرمول ویژه وجود ندارد تا بتوانیم از آن پیروی کنیم. دو نکته در طراحی خودرو به شما می‌گویم که برای من بسیار مهم هستند.

نکته‌ی اول؛ نمای جلوی بسیار منحصربه‌فرد. اصلاً نباید با این بخش بدرفتاری کرد. اگر در نمایشگاه خودرو قدم بزنیم با نگاهی کوتاه تقریباً می‌توان نمای جلوی تمام مدل‌های به نمایش درآمده را در پنج دسته‌ی مختلف یا کمتر و بیشتر طبقه‌بندی کرد. مورد جالب این است که از این بین، دو نمای متفاوت جزو برندهای خودروساز گروه فیات کرایسلر؛ یعنی جیپ و آلفارومئو خواهد بود.نکته‌ی دوم؛ فکر نمی‌کنم که به‌ این زودی، به دوران خودروهای با طراحی خطوط کاملاً صاف وارد شویم. ایتالیا سرزمین خطوط پیچیده و مجسمه سازی، سرزمین میکلانجلو و سرزمین قالب‌های زیبا است. من به این مورد افتخار می‌کنم. ما در چنترو استیله (مرکز طراحی)، هنرمندان بسیار بااستعدادی داریم. ما هم مانند دیگر شرکت‌ها برای سرعت بخشیدن به روند طراحی و شبیه‌سازی‌های مختلف از کامپیوتر استفاده می‌کنیم، اما هنوز هم به طبیعت طراحی بادست خیلی خیلی افتخار می‌کنیم.

برای درک این گفته‌ی من، کافی است که جولیا یا استلویو را فقط با دست‌های خود بشویید و لمس کنید. اگر این کار را با دیگر خودروها انجام دهید، دست شما زخمی می‌شود. این نتیجه‌ی کار دیگر شرکت‌ها است؛ اگر دیگر برندها به طراحی کامپیوتری خودرو که دست انسان در آن دخالت ندارد افتخار می‌کنند، بسیار عالی و خوش به‌ سعادت آن‌ها. ما هم دقیقاً به هنر طراحی دست انسان در محصولات خود افتخار می‌کنیم.