قطعات آلفارومئو

قطعات آلفارومئو، برای برند Alfa Romeo در سراسر دنیا همچون خودرو های تولید شده توسط این شرکت ایتالیایی از اعتبار و شهرت بسیار بالایی برخوردار هستند. این هلدینگ خودور سازی برای اولین بار فعالیت خود را سال ۱۹۱۰ در شهر متمدن و تاریخ ساز میلان ایتالیا آغاز کرد. این مجموعه شهرت و اعتبار صد ساله خود را مدیون محصولات اسپورت و اتومبیل های مسابقه ای خویش است. با این حال تولید و تامین قطعات یدکی خودرو های گران قیمت این مجموعه حرفی برای گفتن در بازار های بین المللی دارد.

خودرو های گران قیمت برند آلفارومئو در سال های اخیر توانسته توجه جوانان و علاقه مندان به صنعت خودرو سازی را به سوی خود جلب کند. این شرکت با اینکه بیش از 100 سال در زمینه تولید خودروهای مسابقه ای تجربه و تبحر خاصی دارد، ولی در بازار اتومبیل های لوکس و سواری شهری توانسته با طراحی و تولید دارای مدل‌ های گوناگون پاسخگوی نیاز بازار و سلیقه مشتریان خود باشد.

نگاهی به تاریخچه alfa Romeo

الکساندر داراک فرانسوی با مشارکت چند تن از تجار معروف ایتالیایی در سال ۱۹۰۶ شرکت آلفارومئو را تاسیس کرد؛ اما در سال ۱۹۱۵ مالکیت این هلدینگ شرکت آلفا به نیکولا رومئو سپرده شد که در سال های بعدی نیز به این ترتیب دست به دست شده است. در نهایت این شرکت از سال ۲۰۲۱ به بعد جزو زیر شاخته های مطرح ابر شرکت استلانتیس قرار گرفت.

آلفارومئو 30/20 اچ‌پی اولین اتومبیلی بود که توسط این مجموعه طراحی گشت و در سال ۱۹۱۰ به بازار عرضه شد. این شرکت در مدت کوتاهی توانست در زمینه تولید و طراحی انواع موتورهای هواپیما، لوکوموتیو، واگن‌ های قطار و غیره توجه بازار را به سوی خود جلب نماید.

شرکت آلفارومئو توانسته در زمینه تولید انواع محصولات و قطعات خودروهای سواری و مسابقه ای، هواپیما، قطار و غیره به‌ عنوان یکی از هلدینگ های معروف جهانی تبدیل شود. این مجموعه در سده‌ ۱۹ میلادی با افت‌وخیزهای فراوانی مواجه شده و مدیریت آن توسط افراد و برندهای معروف ایتالیایی دست‌به‌دست شده ‌است؛ اما در نهایت فیات با خریداری کل سهام این شرکت تا به الان توانسته مالکیت رسمی و قانونی آلفارومئو را عهده‌دار شود.

 انواع مدل‌ها و خودروهای آلفارومئو

در طول یک قرن فعالیت این شرکت خودروهای مختلفی طراحی و تولید شده که کیفیت و کارایی برخی از این اتومبیل ها قابل‌ توجه است. در حال‌ حاضر ۳ مدل از خودروهای سواری و شهری تولید شده توسط این شرکت توانسته توجه علاقه‌مندان و کارشناسان حوزه خودروسازی را به سوی خود جلب کند.

آلفارومئو میتو

این مدل در سال 2008 در کلاس کاری هاچ بکی با شکل ظاهری سوپر مینی طراحی شده و به بازار عرضه گشت. نام این محصول از طریق راه‌اندازی یک مسابقه توسط این هلدینگ انتخاب شد و به فرد منتخب جایزه ارزنده ای توسط شرکت ارائه شد. هرچند که این اتومبیل زیبایی چشم‌نوازی دارد اما از لحاظ قدرت، موتور و جعبه دنده ۶ تایی دارای نقاط ضعف قابل‌توجهی است.

آلفارومئو جولیتا

این شاهکار طراحی در صنعت خودروی ایتالیا در سال 2010 در قالب خودروی جلو محور طراحی و تولید شد. این خودرو در سری کامپکت قرار گرفته و از نظر شکل و فرم ظاهری در دسته خودروهای هاچ‌بک جای می گیرد. جولیتا با برخورداری از موتور توربوی li14.4 و جعبه‌دنده شش‌تایی ب ه‌صورت اتوماتیک یا دستی به بازار عرضه می‌گردد.

این خودرو در بین محصولات مدرن تولید شده توسط شرکت آلفارومئو اولین محصولی است که در سال ۲۰۱۰ وارد ایران گشت.

آلفارومئو ۴ سی

یکی از شاهکارهای تولید شرکت آلفا تولید خودروی آلفارومئو آلفارومئو ۴ سی است که در ۲ مدل اسپایدر و کوپه طراحی و به بازار عرضه ‌شده است. این خودرو برخلاف سایر محصولات تولید شده توسط شرکت آلفارومئو دارای محور و موتور عقب است. آلفارومئو ۴ سی وزن اندک، ضربه‌گیری بالا و طراحی منحصر به ‌فرد خود را مدیون بدنه و شاسی فیبری – کربنی خود می باشد.

این اتومبیل در سری خودروهای اسپرت با گیربکس شش‌دنده ای دسته‌بندی می‌شود که لورنزو والا ماستیونی در سال 2011 توانست جایزه زیباترین طراحی خودرو را توسط خوانندگان مجله آلمانی اتو پلید به‌ خاطر طراحی آلفارومئو ۴ سی از آن خود نماید.

اهمیت و جایگاه قطعات آلفارومئو

همه سیستم‌ها و دستگاه‌های ساخته شده به دست بشر پس ‌از مدت‌زمان اندکی دچار فرسودگی و خرابی می‌شوند. در نتیجه برای افزایش بهره‌وری و جلوگیری از توسعه خرابی‌ها باید برخی از قطعات دستگاه تغییر کند یا در صورت عدم تعمیر، تعویض گردد. در این‌ میان خودروهای تولید شده توسط شرکت آلفارومئو از این قاعده مستثنی نیستند.

یک خودرو برای حرکت و جابه جایی به انرژی الکتریکی همراه انرژی جنبشی حاصل از احتراق بنزین نیازمند است. در کنار این فعل ‌و انفعالات، حرکت قطعات مختلف برروی هم و در اثر اصطکاک مواد مختلف با این بخش های مختلف موتور موجب ساییدگی و خوردگی آنان به‌مرور زمان می‌شود.

بنابراین برای فعالیت بهتر خودروهای آلفارومئو لوازم و قطعات یدکی مناسب توسط مکانیک جایگزین قطعات شکسته و پوسیده می گردد؛ اما در هنگام خرید قطعات و لوازم یدکی ایسن خودرو ها باید به قیمت و اصالت لوازم و تجهیزات یدکی توجه نمود. از خرید قطعات تقلبی و غیر غیرمعتبر به ‌شدت اجتناب نمایید؛ چرا که قطعات آلفارومئو تقلبی باعث بهبود فعالیت بخش های مختلف موتور و سایر قسمت‌های خودرو نمی‌شود. بلکه ممکن است آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری را به موتور وارد نماید.

تحقیقات راهنمایی و رانندگی نشان داده یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای و شهری وجود قطعات تقلبی در داخل موتور و بخش‌های اصلی خودرو است. این قطعات در هنگام حرکت، در شرایط مختلف و حساس عملکرد خوبی را ارائه نداده در نهایت باعث بروز تصادفات و اتفاقات ناگوار می‌گردد.

 آلفارومئو در ایران

از سال 2013 محصولات شرکت ایتالیایی آلفارومئو به ویژه مدل آلفارومئو جولیتا به ‌صورت گسترده وارد ایران شد. این خودرو در سال‌های اول توانست با توجه به قیمت مناسب و عرضه گسترده‌ای که داشت، توجه علاقه‌مندان به اتومبیل های لوکس سواری و خودروسازی را به سوی خود جلب نماید. از سوی دیگر درخشش طراحان و تولیدکنندگان ایتالیایی در صنعت خودروسازی باعث شد تا ایرانیان با اعتماد بالاتری برای خرید و فروش آلفارومئو جولیتا اقدام نمایند.

اما در سال‌های بعدی مشکلات فنی فراوان این خودرو، در کنار سختی دسترسی به قطعات آلفارومئو و لوازم‌یدکی مربوط به این مدل باعث شد تا علاقه‌مندان به این برند از خرید این خودرو صرف‌نظر نمایند. در نتیجه در مدت ‌زمان بسیار کوتاهی خودروهای آلفارومئو مدل جولیتا از رده اتومبیل‌های لوکس و با کیفیت در داخل ایران خارج‌ شده و در میان اتومبیل‌های متوسط جای گرفتند؛ اما همچنان طراحی زیبا و برخورداری از تجهیزاتی همچون آینه بغل تاشو، پدال شیفتر، مانیتور و غیره همچنان توجه بسیاری از علاقه‌مندان به صنعت خودروسازی در ایران را به سوی خود جلب نموده‌ است.

جولیتا آلفارومئو از قیمت متعادلی برخوردار است که در سال‌های اولیه ورود به ایران به‌ خاطر تبلیغات گسترده ارگان‌های و نمایندگی‌های رسمی این شرکت ها توانست فروش قابل‌توجهی را تجربه نماید؛ اما مشکلات مربوط به قسمت‌های اصلی موتور در این اتومبیل همچون گیربکس، کلاچ، جعبه‌دنده و… باعث شد تا خریداران ترجیح دهند به‌ جای خرید این خودرو از محصولات مشابه سایر شرکت‌های خودروسازی که از کیفیت بالاتری برخوردار هستند بهره‌مند شوند.

 مشکلات صاحبان خودروی آلفارومئو در ایران

خریداران و صاحبان انواع خودروهای آلفارومئو در ایران با چند مشکل مهم و اساسی در نگهداری این خودروها مواجه هستند. در این بخش به صورت خلاصه در مورد مشکلات این افراد با خودروهای خود صحبت خواهیم نمود.

قیمت بالای قطعات آلفارومئو

قطعات اصیل و استاندارد این خودرو در خارج از کشور تولید شده که در هنگام واردات هزینه گمرکی بسیار بالایی را در برمی‌گیرد. از سوی دیگر چون خرید و واردات این قطعات با پرداخت دلاری صورت می‌گیرد، در نتیجه نوسانات مختلف ارزی و کاهش ارزش پول ملی باعث می گردد، قیمت تمام‌ شده این قطعات برای خریداران بسیار سنگین و قابل‌توجه باشد.

کمبود قطعات آلفارومئو

خودروهای آلفارومئو به دلیل سازوکار پیچیده‌ای که در مقوله گمرک و واردات خودرو در داخل ایران اخذ شده به ‌سختی در بازار ایران یافت می شود. از سوی دیگر قوانین حمایت‌کننده از تولیدات داخلی و ممنوعیت ورود خودرو های خارجی باعث شده قطعات خودروهای خارجی با قیمت بسیار بالاتری وارد ایران شوند.

همچنین وجود تحریمات اعمال‌شده بین‌المللی بر علیه ایران باعث شده ‌تنها افراد متمول و سرمایه‌دار جامعه ایرانی از این خودروها استفاده نمایند. در نتیجه نمایندگی‌های عرضه‌کننده قطعات آلفارومئو کشور به ‌شدت کم شده است. این مبحث باعث می‌شود صاحبان خودرو های آلفا با مشکلات مختلفی در زمینه نگهداری و تامین خودروی خود داشته باشد.

کم‌رنگ شدن شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی قطعات آلفارومئو

قیمت بالا در کنار حضور کم رنگ خودورهای خارجی در ایران باعث شده تا شرکت های اندکی به فکر تامین قطعات آلفارومئو باشند. در نتیجه تنها چند مجموعه در ایران هستند که به صورت محدود قطعات و لوازم یدکی خودرو های آلفارومئو به ویژه مدل میتو و جولیتا را تامین می نمایند.

 

قطعات آلفارومئو اصیل و غیر تلقبی در ایران تنها توسط چند مجموعه معروف و صاحب نام به بازار عرضه می گردد. شرکت خودروسازی آلفارومئو 100 سال به صورت حرفه ای در زمینه طراحی و ساخت خودروهای سواری و مخصوص مسابقه فعالیت کرده است.

اما در حال حاضر خودروهای اسپرت این شرکت از شهرت و اعتبار بسیار بالایی در ایران و سح جهانی برخودار می باشد. آلفارومئو در حال حاضر تحت لوای فیات فعالیت می نماید که به طور رسمی از سال 1389 مجوز ورود به بازار خودرویی ایران را کسب نموده است. مهمترین محصولات آلفارومئو که در ایران به چشم می خورد مدل آلفارومئو جولیتا و میتو است.

قطعات آلفارومئو  موجود در بازار ایران

شرکت ویرا موتور با بیش از 15 سال سابقه در زمینه تامین تجهیزات و لوازم یدکی خودروهای خارجی و وارداتی توانسته اعتماد مشتریان این بازار را به سوی خود جلب نماید. این شرکت تمام لوازم یدکی و قطعات مدل های مختلف خودرو های آلفارومئو را در سراسر ایران در اختیار کاربران این اتومبیل ها قرار می دهد. برخی از این  لوازم یدکی به شرح زیر است.

همان طور که قبلا بیان نموده ایم مدل جولیتا خودور های آلفارومئو در بخش جعبه دنده دچار مشکلات فراوانی است . بنابراین شرکت ویرا موتور دسترسی به قطعات این بخش را در داخل ایران تسهیل نموده اند، چرا که جعبه دنده یکی از بخش های اصلی خودور محسوب می گردد. درصورتی که این بخش دچار مشکل گردد، فعالیت موتور دچار اختلال شده و اتومبیل حرکت نخواهد کرد.

  • موتور

قلب تپنده همه دستگاه های مکانیکی موتورشان است که وظیفه اصلی تامین انرژی و فراهم کردن شرایط مناسب برای حرکت را بر عهده دارد. اگر سیستمی از ناحیه موتور دچار آسیب یا اختلال شود باید به سرعت در جهت رفع آن عمل نمود.

  • محورهای تعلیق

محور های تعلیق وظیفه اصلی کنترل و هدایت خودرو را بر عهده دارندکه از بخش های مختلف تشکیل شده است. چنانچه این بخش  خودرو دچار آسیب یا مشکل شود، رانندگی با این خودرو  بسیار خطرناک  بوده و حتی ممکن است منجر به تصادفات شدید گردد.

درب ها، اتاقک خودرو ، صندوق ، سپر و… همگی اجزای مختلف بدنه اتومبیل هستند که نما و طراحی کلی بر روی این بخش پیاده شده است. علاوه بر نشان دادن زیبایی خودور این قسمت وظیفه حفاظت از راکبان خودرو را برعهده دارد.

  • سیستم و لوازم برقی خودرو

باتری ماشین و چراغ های عقب و جلو و… همگی سامانه الکتریکی خودرو هستند که در هنگام آسیب دیدگی فعالیت خودرو را با مشکل مواجه می نمایند.

سیستم ترمز وظیفه کنترل سرعت را به عهده دارد و در ماشین های دستی به صورت 3 پداله و در خودرو های اتوماتیک به صورت 2 پدال طراحی می شود. این سیستم از بخش های مختلفی همچون لنت ترمز ، صفحه دیسک ، کلاج و… تشکیل شده که باید به موقع مشکلات این بخش بررسی شود. در غیر این صورت در سرعت های بالا سیستم ترمز دچار مشکل می شود و در نهایت منجر به تصادفات شدید می گردد.

کلام آخر

قطعات آلفارومئو اصیل و غیر تلقبی در ایران تنها توسط چند مجموعه معروف و صاحب نام به بازار عرضه می گردد. شرکت خودروسازی آلفارومئو 100 سال به صورت حرفه ای در زمینه طراحی و ساخت خودروهای سواری و مخصوص مسابقه فعالیت کرده است.

اما در حال حاضر خودروهای اسپرت این شرکت از شهرت و اعتبار بسیار بالایی در ایران و سح جهانی برخودار می باشد. آلفارومئو در حال حاضر تحت لوای فیات فعالیت می نماید که به طور رسمی از سال 1389 مجوز ورود به بازار خودرویی ایران را کسب نموده است. مهمترین محصولات آلفارومئو که در ایران به چشم می خورد مدل آلفارومئو جولیتا و میتو است.