نگهداری از رنگ خودرو در فصل سرما و بارندگی

نوامبر 16, 2017 7:10 ق.ظ

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دارندگان خودرو باید در فصل سرما بیش از هر فصل دیگری از سال از رنگ و بدنه خودرو مراقبت کنند چرا که عوامل محیطی در این فصل عامل مهمی در خرابی رنگ خودروها محسوب می‌شود. به عنوان مثال این کارشناسان توصیه می‌کنند که در فصل سرما خودرو خود را به‌طور منظم بشویید؛ چراکه اگر خودرو به صورت مرتب شسته نشود، موادی مانند حشرات و فضولات پرندگان رنگ خودرو را خراب کرده و لک بر جای می‌گذارند، اما در فصل زمستان، قطعات کرومی ممکن است پس از رانندگی در جاده‌هایی که نمک بر آنها پاشیده شده بیشتر عامل خرابی رنگ شود؛ بنابراین در این شرایط اگر خودرو شسته نشود، رنگ به‌دلیل خوردگی آسیب ببینند.

همچنین هنگامی که خودرو تمیز است، تمام رطوبت سریع خشک، اما وقتی که کثیف است، رطوبت در نواحی کثیف جمع شده و باعث خوردگی می‌شود. گاهی اوقات از آب با فشار استفاده کنید زیرا می‌تواند کثیفی‌هایی که به سختی به بدنه خودرو چسبیده‌اند را بردارد. فقط مراقب باشید زیاد آن را نزدیک به بدنه نگیرید چون ممکن است رنگ بدنه را بلند کند. همه جاهایی که ممکن است کثیفی و نمک در آن جمع شود را بشویید؛ برای مثال، داخل گلگیرها، زیر سپرها و غیره همه توده نمک را که به فرآیند خوردگی سرعت می‌بخشد، بشویید.

مطمئن شوید که تمام کثیفی از شیشه جلو برداشته شده است. نمکی که روی شیشه جلو باقی می‌ماند، توسط تیغه‌های برف پاک کن گرفته شده و هنگامی که برف پاکن‌ها عمل می‌کنند به شیشه خش می‌اندازند. به‌طور منظم برگ‌ها و بقیه خس و خاشاکی که در زیر شیشه جلو یا کانال‌های آب در زیر در موتور خودرو و صندوق عقب جمع می‌شوند را تمیز کنید. چون برگ‌ها جاری شدن آب را مسدود کرده و رطوبت را در خود جمع می‌کنند و باعث تسریع فرآیند خوردگی و ایجاد بوی نم در داخل خودرو می‌شوند. اما طی ماه‌های گذشته پدیده‌ای با نام باران اسیدی در جنوب کشور حادثه آفرین شده و بسیاری از هموطنانمان را راهی بیمارستان کرده است بد نیست که در مورد تاثیر این نوع باران‌ها در رنگ خودرو مواردی را به اطلاع دارندگان خودرو برسانیم.

معمولا قطراتی که روی خودرو می‌نشیند و بعد از مدتی خشک می‌شود و ما نیز به آن توجه نمی‌کنیم، باقیمانده باران اسیدی است. وقتی باران یا برف می‌بارد، آلودگی‌های محیطی نظیر اسید سولفوریک و اسید نیتریک که توسط کارخانه‌ها، اگزوز کامیون‌ها و خودروهای سواری ایجاد می‌شود را به دام می‌اندازد و روی خودرو می‌نشاند که البته این پدیده موقع نشستن قطرات شبنم هنگام صبح نیز صادق است. آلاینده‌ها به‌دلیل سنگینی در انتهای قطره قرار می‌گیرند و به‌طور مستقیم با سطح رنگ در تماس هستند. بر اثر تابش نور خورشید، آب تبخیر و اسید غلیظ شده و باعث رد و اثر (Etching) روی لایه شفاف می‌شود که اثر آن روی سطح رنگ باقی می‌ماند.

از این رو کارشناسان به‌طور جدی توصیه می‌کنند که بعد از بارش باران یا برف خودرو را در اولین فرصت بشویید. اما شستن خودرو فصل سرد و گرم ندارد و شستن اصولی متعلق به هر دوره و فصلی است.در این مورد بسیاری از مردم خودرویشان را با مایع ظرفشویی می‌شویند که باعث تخریب قطعات لاستیکی، پلاستیکی و رنگ می‌شود. دانستن این نکته ضروری است که مایع ظرفشویی برای پاک کردن چربی و روغن ساخته شده است و این مواد به راحتی واکس محافظ رنگ را لخته می‌کنند و رطوبت موجود در قطعات لاستیکی و پلاستیکی را از بین می‌برند.

به اعتقاد کارشناسان مواد شوینده خود باید قدری قلیایی باشد تا مواد اسیدی سطح جاده را که روی خودرو نشسته‌اند، خنثی کند، همچنین از روان‌کنندگی خوب برای حفاظت لایه شفاف از خط و خش و اثرات مارپیچی برخوردار باشد. نکته دیگر اینکه عاری از موادی باشد که پس از خشک شدن روی خودرو اثر می‌گذارند. حال در اینجا نکاتی را در مورد شستن خودرو یادآوری می‌کنیم.

۱ برای شست‌وشوی خودرو ابتدا چرخ‌ها را بشویید وبقیه قسمت‌ها را در مرحله بعد و با تعویض دستمال و ظرف آب شست‌وشو دهید چون غبارهای ترمز بسیار خورنده‌اند.

۲ مطمئن شوید خودرو خنک است. شست و شو راحتی‌المقدور در سایه انجام دهید.سطح گرم خودرو باعث تبخیر سریع آب و باقی ماندن املاح موجود در آن روی رنگ می‌شود.

۳ پس از شستن چرخ‌‏ها، دستمال و آب را تعویض و شستن را از بالا به پایین آغاز کنید.

۴ در پایان، کل سطح خودرو را با آب بشویید و سپس آن را خشک کنید.

۵ برای خشک کردن از حوله‌ای با الیاف ریز و متراکم استفاده کنید. آن را روی سطح پهن کنید و به سمت خود بکشید و پس از جمع کردن، آبگیری کنید. این روش، اثر مارپیچی را در سطح لایه شفاف کاهش می‌دهد.

۶ علاوه‌بر شست و شوی خودرو، توصیه می‌شود برای زدودن اکسید و حفظ براقیت، سالی یک یا دو مرتبه سطح لایه شفاف پولیش بخورد و به‌منظور حفاظت آن واکس زده شود .

7 برای تمیز کردن تجهیزات داخلی آلفارومئو از جمله روکش صندلی و داشبور با توجه به مواد بکار رفته فقط از محلول های پایه آبی قلیایی ضعیف ویا محلول های مخصوص با برندهای معتبر و اصلی استفاده نمایید .

8 و در آخر اینکه جهت نظافت محفظه موتور آلفارومئو خود فقط از اسپری های مربوط به شستشوی موتور و آنهم به صورت خشک شویی استفاده نمایید وجهت جلوگیری از صدمات جدی به تجهیزات الکترونیکی موتور از شستشو با آب و یا واترجت های کارواش ها خودداری نمایید .